VVD ontevreden over financiƫle afwikkeling sportpark Rapijnen

De gemeente behandelt niet alle verenigingen gelijk en loopt zodoende financiƫle risico's.

Dit bericht is gepubliceerd op: 16-12-2017

Afgelopen dinsdag stonden tijdens de raadsvergadering naast de benoeming van Desmond Ywema nog meer belangrijke punten op de agenda. Eén van punten was de financiële afwikkeling van de vernieuwing van sportpark Rapijnen.

Bij dit soort projecten is het gebruikelijk een vaste verdeelsleutel af te spreken waarbij de gemeente 2/3 van de kosten betaalt en verenigingen 1/3. De gemeenteraad heeft deze verdeelsleutel ook bij dit project van tevoren duidelijk vastgelegd.

Ongelijke behandeling

Gedurende de vernieuwing van het sportpark veranderde het college echter de spelregels. Zo mochtende betrokken verenigingen ineens kosten in rekening brengen die bij vergelijkbare projecten uit den boze waren. De VVD vindt dit onacceptabel, want de gemeente behoort alle verenigingen in Montfoort gelijk(waardig) te behandelen. Andere verenigingen hebben zich in andere projecten wel aan de 1/3 2/3 regel gehouden.

Financiële risico's

In plaats van de gemaakte fouten te corrigeren, staken wethouder en coalitie de kop in het zand. Op veel kritische vragen van de VVD zijn geen antwoorden gegeven en tijdens de raads- en forumvergaderingen probeerde de coalitie alle discussie uit de weg te gaan. Door de rechtsongelijkheid die het gevolg is van de wijze waarop dit project is afgehandeld, loopt de gemeente Montfoort grote financiële risico's op eerdere vergelijkbare projecten en ook op projecten die nog gaan komen. Een slechte zaak.