Nieuwe politiek in Montfoort blijkt achterkamertjespolitiek

In achterkamertjes is een nieuwe coalitie gevormd, met een oud programma. VVD blijft in de oppositie

Dit bericht is gepubliceerd op: 31-10-2015

Gisteren kwam het bericht naar buiten dat CDA, CU, PAK en D66 een nieuwe coalitie vormen, die uitvoering gaat geven aan het oude raadsprogramma. De coalitie kwam tot stand in de achterkamertjes van het stadskantoor en lapt het raadsbesluit uit augustus om te komen tot een nieuw college aan de laars. De VVD blijft in de oppositie.

Achterkamertjespolitiek

Op 24 augustus besloot de raad dat er een "zakencollege" in Montfoort moest komen, met bijbehorende profielschets voor  vakwethouders . Zittende wethouders zouden aftreden.  Nu blijkt dat er in het geheim aan een ander scenario is gewerkt:  de –eerder afgetreden - wethouders Jan Vlaar (CDA) en Ineke Langerak (CU) blijven gewoon zitten en Marieke Lejeune voegt zich namens Progressief Akkoord en D66 bij hen.

Hoogst opmerkelijk, omdat de meerderheid van de raad 2 maanden geleden nog koos voor een zakencollege met "vakwethouders" en nadrukkelijk niet voor een college met wethouders namens de politieke partijen. De VVD stemde overigens tegen dat raadsvoorstel. Wij vonden het onwerkbaar en stelden voor om in alle transparantie een afspiegelingscollege te vormen. Ons  idee werd weggehoond. "Dit is oude politiek en wij gaan voor nieuwe politiek", meende Paul de Jonge (D66) destijds.

Schijndemocratie

Inmiddels weten we wat "nieuwe politiek" in de ogen van Progressief Akkoord, D66, CDA, CU en SGP betekent: raadsbesluiten niet uitvoeren en heimelijk aan een eigen invulling werken. D66 en Progressief Akkoord kozen voor een niet-transparant proces in de achterkamertjes, met de christelijke partijen in hun kielzog, In het geheim en tegen het eigen raadsbesluit in. Al met al een soort schijndemocratie, die je niet van de mede democraten verwacht. Het was natuurlijk zuiver geweest om richting de raad aan te geven dat een zakencollege onwerkbaar is en in alle transparantie te werken aan een afspiegelingscollege met nieuw collegeprogramma.

Wethouderspluche

Daarbij komt dat het voor zowel PAK als D66 eerder onbespreekbaar was om met 3 wethouders te werken: 2 wethouders was meer dan voldoende. Nu is dat kennelijk geen probleem meer.

Voor ons is het duidelijk: het pluche is voor sommige partijen belangrijker dan een transparant democratisch proces. Het vertrouwen van burgers is in onze optiek geschaad. Dit is niet in het belang van Montfoort

Raadsprogramma

Hoe verder? Waarschijnlijk wordt het doormodderen. Het nieuwe college stelt een aantal marginale wijzigingen in het ‘raadsprogramma’ voor. De VVD vond en vindt het raadsprogramma onvoldoende ambitieus en concreet. Het heeft daarom nooit op onze steun kunnen rekenen.

Constructieve oppositie

Van de VVD kunt u als altijd verwachten dat we de belangen van de inwoners voorop blijven stellen. Wij zullen alle aanstaande voorstellen op constructieve wijze vanuit onze liberale optiek beoordelen.